Schrijver Alex (Wilson) zit met een probleem. Hij is twee ongure types geld schuldig maar teveel om zomaar op te kunnen hoesten. Zijn leven is hij dus niet meer zeker. Binnen 30 dagen moet hij een boek zien te schrijven dat genoeg opbrengt om zijn gokschulden mee af te lossen. Hiervoor huurt hij stenotypiste Emma (Hudson) in die zich, terwijl Alex het verhaal dicteert, steeds meer met zijn manier van schrijven gaat bemoeien. En dat is nog niet alles. Hun relatie begint later op het manuscript te lijken en er ontstaat een romance. Vervolgens begint Alex die ondertussen lijdt aan een 'writers block', momenten uit zijn leven voor de roman te gebruiken. Wat is nog reeƫl? Zijn ze verliefd of is het de invloed van het verhaal? Net als in Reiners film Misery heet de hoofdrolspeler Sheldon en zit hij zo ongeveer met hetzelfde probleem. Hij schrijft om te overleven, wat soms interessante momenten oplevert. Het verschil is dat de man in deze film niet letterlijk de hele tijd op zijn tabbert word gezeten en heeft nog tijd voor rustpauzes en liefde, hetgeen Alex & Emma enigszins ongeloofwaardig maakt. Het spel van Wilson en Hudson is prima maar het verhaal mist vaart wat veroorzaakt word door de frequente uitbeelding van de inspiratieloze roman van hoofdpersoon Alex. De film is aardig maar vereist veel geduld waardoor het niet voor een breed publiek is weggelegd.